AIKIDO - pojęcie używane przez Morihei Ueshibę od 1942 roku na określenie stworzonej przez siebie sztuki walki
AI - miłość, harmonia
KI - energia życiowa
DO - droga, sposób
MORIHEI UESHIBA, O-SENSEI , ur. 14.12.1883, zm. 26.4.1969, twórca aikido
KISSHOMARU UESHIBA, syn Morihei Ueshiby (zm. 4.1.1999)
MORITERU UESHIBA, wnuk Morihei Ueshiby, obecny Doshu, prezes Fundacji Aikikai, Dyrektor Generalny Hombu Dojo
MITSUTERU UESHIBA - prawnuk Morihei Ueshiby
HOMBU DOJO - dojo centralne, znajduje się przy 17 - 18 Wakamatsu Cho, Shinjuku-ku, 162 Tokyo; założoneprzez M. Ueshibę po II Wojnie Światowej. Obecnie stanowi również główną siedzibę Fundacji Aikikai: AIKIDO WORLD HEADQUARTERS
DOSHU - tytuł aktualnego lidera aikido, prezesa Fundacji AIKIKAI, obecnie jest nim Moriteru Ueshiba
O'SENSEI - największy nauczyciel, tytuł przynależny do Morihei Ueshiby, twórcy aikido
SENSEI - mistrz, nauczyciel
SEMPAI - osoba prowadząca zajęcia z upoważnienia Sensei
DAN - międzynarodowe stopnie mistrzowskie (od 1 do 8), nadawane przez egzaminatorów Aikikai
KYU - stopnie uczniowskie (od 6 do 1), nadawane przez egzaminatorów
DOJO - sala ćwiczeń
ARIGATO - dziękuję;
DOMO ARIGATO GOZAIMASHITA - dziękuję bardzo
ONEGAI SHIMASU - dosł. "proszę", zaproszenie do wspólnego ćwiczenia
SEIZA - polecenie przyjęcia pozycji siedzącej (siadu klęcznego na piętach)
KIRITSU - polecenie przyjęcia pozycji stojącej
HAJIME - dosł. początek, rozpoczęcie: sygnał rozpoczęcia ćwiczeń dawany przez prowadzącego zajęcia
REI - ukłon
TORI - ćwiczący: atakowany, wykonujący technikę (lub NAGE - rzucający, jap. nageru - rzucać); obrona
UKE - ćwiczący: ten, który atakuje, na którym jest wykonywana technika (jap. ukeru - przyjmować)
KEIKO GI - strój treningowy (kimono)
HAKAMA - szerokie, tradycyjne spodnie japońskie
ZORI - klapki
BOKKEN - drewniany miecz treningowy
JO - kij treningowy TANTO - drewniany nóz treningowy
ICHI - 1
NI - 2
SAN - 3
SHI - 4
GO - 5
ROKU - 6
SHICHI - 7
HACHI - 8
KYU - 9
JU - 10
JU-ICHI - 1
1 JU-NI - 12
NI-JU - 20
SANU - 30
HYAKU - 100
NI-HYAKU - 200
SEN - 1000
AI HANMI - układ ćwiczących: obie osoby stoją w tej samej pozycji
GYAKU HANMI - układ ćwiczących: "pozycja lustrzana", osoby ćwiczące stoją w odwrotnych pozycjach, jakby stanowiły własne odbicie lustrzane
HIDARI KAMAE - postawa z lewą nogą z przodu
MIGI KAMAE - pozycja z prawą nogą z przodu
SEIZA - siad klęczny japoński na płaskich stopach
KIZA - siad klęczny japoński z podwiniętymi palcami
SHIZEN TAI - pozycja swobodna, naturalna, stopy rozstawione na szerokość barków, ręce wzdłuż tułowia
SHIZENHON TAI - pozycja "na baczność"
ZA HO - ćwiczenia w siadzie
SABAKI - ruch
TAI SABAKI - sposoby przemieszczania ciała
ASHI SABAKI - ruch stóp
AYUMI ASHI - krok przestawny
OKURI ASHI - krok odstawny
TSUGI ASHI - krok dostawny
SHIKKO - poruszanie się na kolanach
IRIMI - wejście, ruch w przód
OMOTE - kierunek ruchu: w stronę twarzy, przodu partnera
URA - kierunek ruchu: do tylu, w stronę pleców partnera
TENKAI - zwrot w miejscu, obrót ciała o 180 stopni bez wykonywania kroków
ZEMPO (IRIMI) TENKAI ASHI - krok naprzód i zwrot w miejscu
TENKAN - dosł. "przekształcić"; w wersji podstawowej: obrót ciała o 180 stopni z wycofaniem nogi
TE-GATANA czyli ręki - miecza; opuszczanie ręki następuje jednocześnie z krokiem: wszystkie ruchy musza być wykonywane w harmonii z oddechem
MAE UKEMI - przewrót w przód
USHIRO UKEMI - przewrót w tył
YOKO UKEMI - pad na bok
KOHO UKEMI UNDO - ćwiczenie przygotowujące do ukemi, kołyska ze zmianą postawy
AIKI TAISO - zestaw ćwiczeń rozgrzewająco - rozciągających, mających przygotować do zasadniczej części zajęć
FUNAKOGI UNDO - ćwiczenie wiosłowania, ćwiczenie wzmacniające pozycję, mające na celu rozbudzenie (dźwięczne wiosłowanie) i scentrowanie Ki (FURITAMA)
HAISHIN UNDO - ćwiczenie rozciągająco - rozluźniające, stosowane przeważnie na koniec zajęć, polegające na naciągnięciu na plecy partnera, który trzyma nas za nadgarstki
KOKYU HO - "ćwiczenie oddechu", ćwiczenie wykonywane w pozycji stojącej lub siedzącej, polegające na dojściu do centrum partnera, poznawaniu pracy jego ciała przy jednoczesnej pracy nad własnym oddechem
ORENAI TE - "niezginalna ręka". intencją jest wyobrażenie i doświadczenie przepływu Ki przez ramię
TAI NO TENKAN HO - wykorzystanie ruchu tenkan w ćwiczeniu z partnerem: obrót ciała o 180 stopni z uniesieniem rąk, jakby w ruchu trzymania dużej kuli
TEKUBI "undo" - "nadgarstek", ćwiczenia rozgrzewające nadgarstki
KATATE TORI - uchwyt za rękę
KATA TORI - uchwyt za bluzę na wysokości ramienia
KATA TORI MEN UCHI - uchwyt za bluzę na wysokości ramienia z jednoczesnym uderzeniem w głowę
KATATE RYOTE TORI ( = MOROTE TORI)
MOROTE TORI - uchwyt dwiema rękami za jedną rękę
MUNE TORI MEN UCHI - uchwyt za bluzę na wysokości klatki piersiowej z jednoczesnym uderzeniem w głowę
RYO HIJI TORI - uchwyt za bluzę na wysokości łokci (lub za łokcie) obiema rękami
RYO KATA TORI - uchwyt za bluzę dwiema rękami
RYOTE TORI - uchwyt za dwie ręce
USHIRO WAZA - atak od tyłu
USHIRO ERI TORI - uchwyt z tyłu za kołnierz
USHIRO KATATE TORI KUBI SHIME - uchwyt z tyłu za rękę z jednoczesnym duszeniem
USHIRO RYOSODE TORI - uchwyt z tylu za dwa rękawy
SHOMEN UCHI - cięcie proste mieczem lub ręką w płaszczyźnie pionowej
YOKOMEN UCHI - cięcie ukośne z lekkim zejściem na bok
TSUKI - uderzenie proste
MAE GERI - proste kopnięcie w przód
ATEMI - uderzenie w wrażliwy punkt ciała dla zaburzenia równowagi psychofizycznej przeciwnika
JODAN - wysoko głowa, szyja, ramiona)
CHUDAN - średnia wysokość (tułów, splot słoneczny)
GEDAN - nisko (poniżej bioder)
TACHI WAZA - techniki lub ćwiczenia wykonywane w pozycji stojącej
HANMI HANDACHI WAZA - tori siedzi, uke stoi
SUWARI WAZA - techniki lub ćwiczenia wykonywane w pozycji klęczącej
IPPAN GEIKO - tori jest atakowany przez jednego uke
KAKARI GEIKO - tori jest atakowany przez kilku uke, nadchodzących kolejno, z jednego kierunku
TANINZU KAKARI GEIKO - tori jest atakowany przez kilku uke, atakujących z dowolnego kierunku
JIYU WAZA - tori wykonuje dowolne techniki
KAESHI WAZA - kontr techniki
HENKA WAZA - odmiany techniki podstawowej
KATA - skodyfikowana, ustalona forma ruchu
KUMI TACHI - ćwiczenia z partnerem przy użyciu bokken
KUMI JO - ćwiczenia z partnerem przy użyciu jo
SUBURI - ćwiczenia indywidualne przy użyciu bokken i jo
JO DORI - metody obrony przed atakiem kijem
TACHI DORI - metody obrony przed atakiem mieczem
TANTO DORI - metody obrony przed atakiem drewnianym nożem
OSAE WAZA - unieruchomienia
IKKYO - pierwsza forma unieruchomienia
NlKKYO - druga forma unieruchomienia
SANKYO - trzecia forma unieruchomienia
YONKYO - czwarta forma unieruchomienia z uciskiem na czuły punkt przedramienia
GOKYO - piąta forma unieruchomienia (szczególnie przydatna w obronie przed atakiem yokomen uchi z nożem)
HIJIKIME OSAE - forma unieruchomienia przeciwnika z wykorzystaniem dźwigni na staw łokciowy
NAGE WAZA - rzuty
IRIMI NAGE - rzut przez "irimi", wejście
SHIHO NAGE - rzut podstawowy, tzw. "rzut w cztery strony"
KOTE GAESHI - rzut przez skręcenie nadgarstka, wykonywany również jako unieruchomienie
KAITEN NAGE - rzut obrotowy, wykorzystujący wewnętrzne lub zewnętrzne obejście ramienia partnera
TEN CHI NAGE - rzut "niebo - ziemia" (jap. ten - niebo, chi - ziemia)
KOKYU NAGE - dosł. "rzut oddechem"
JUJIGARAMI - rzut przez skrzyżowanie rąk partnera
KOSHI NAGE - rzut przez biodro
UDEKIME NAGE - rzut wykorzystujący dźwignię na staw łokciowy
HARA - brzuch, środek, centrum
KI AI - określenie okrzyku wydawanego w momencie maksymalnej koordynacji ruchu ciała i oddechu
KOKYU - dosł. "oddech, oddychanie", siła oddechu, w założeniach podkreśla się istotną rolę oddechu w oddziaływaniu na partnera
MA AI - odpowiedni dystans, właściwa odległość między ćwiczącymi w zależności od sytuacji
MARU -koło, okrąg [MARU NI SABAITE - Wykonuj ruch po okręgu]
SANKAKU - trójkąt [SANKAKU NI IRIMI SHITE - Wchodź w ruch jak trójkąt]
SHIKAKU - kwadrat [SHIKAKU NI OSAERU - Zakończ ruch jak kwadrat]
WA - zgodność ruchowa